-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30419 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

بدا چيست؟

بدا واقع نشدن چيزي است كه به حسب ظاهر بايد واقع ميشد. بسيار ميشود كه طبق ظواهر علل و اسباب، احساس ميكنيم كه حادثهاي به وجود خواهد آمد، و يا وقوع چنين حادثهاي را يكي از پيامبران الهي خبر ميدهد، در حالي كه بعداً ميبينيم آن حادثه واقع نشد. در اين هنگام ميگوييم بداء حاصل شد، يعني آن چه را به حسب ظاهر واقع شدني ميديديم و تحقق آن را قطعي ميپنداشتيم، خلاف آن ظاهر شد.

توضيح: نزد خداوند دو لوح قرار دارد: لوح محو و اثبات و ديگري لوح محفوظ. آنچه كه بداء و تغيير آن واقع ميشود كه اجل معلق نيز از آن جمله است، در لوح محو و اثبات است، اما در لوح محفوظ هيچ گاه بداء واقع نميشود.

هم چنين گاه پيامبر يا امام از لوح محو و اثبات آگاهي مييابد كه طبعاً قابل تغيير و دگرگوني است، و بعداً با برخورد به موانع و فطرت شرايط تحقق نميپذيرد. در تواريخ اسلامي آمده، كه حضرت مسيح (ع) درباره عروسي خبر داد كه در شب زفاف ميميرد، ولي عروس برخلاف پيش بيني مسيح (ع) سالم ماند. هنگامي كه از وي جريان را پرسيدند فرمود: آيا صدقهاي در اين راه دادهايد؟ گفتند: آري، فرمود: صدقه بلاي صبرم را دفع ميكند. در اين جا روح پاك مسيح (ع) بر اثر ارتباط با لوح محو و اثبات از حدوث چنين حادثهاي خبر داد، در حالي كه اين واقعه مشروط بود (مشروط به اين كه مانعي همچون صدقه، بر سر راه آن حاصل نشود) و چون به مانع برخورد كرد، نتيجه چيزي ديگري شد. در چنين مواردي گفته ميشود بداء حاصل شد، يعني حادثهاي

تفسير نمونه، ج 10، ص 247 تا 248.

كه به حسب ظاهر ميبايست واقع ميشد، واقع نشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.